tirsdag 19. januar 2010

Rystede Kastanjer

I dag har jeg ristet kastanjer. Det skal jeg ikke gjøre mer. Av en eller annen grunn kjøpte jeg en pose kastanjer før jul, jeg hadde lest at sånne hører førjula til. I ukesvis har jeg nå tankefullt flyttet disse kastanjene hit og dit. I dag skred jeg til verket og fant en oppskrift på nettet: "Skjær et kors i den spisse enden, sett dem med spissen opp i grovsalt eller sammenkrøllet aluminiumsfolie, stek på 225 grader i 30 minutter. Server med mykrørt smør og sitron, og la gjestene selv fjerne skallet". Greit? IKKE! Etter et kvarter begynte det å lukte rart, jeg tenkte at det er vel slik stekte kastanjer lukter. Etter 20 minutter var kjøkkenet fylt av seig røyk - og samtlige kastanjer forkullet. Ristede kastanjer? Blæh!

Foto: sxc.hu

Etiketter:

9 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa ...

Jeg kan ingenting om kastanjer og absolutt intet om kastanjers holdbarhet. Men du sier du kjøpte dem før jul. Nå er vi i slutten av januar... Kanskje de var gamle og tørre?

19. januar 2010 kl. 21:34  
Blogger Riskel sa ...

Er kastanjer ferskvare? Hmm....

19. januar 2010 kl. 23:02  
Blogger Riskel sa ...

Denne oppskrifta suger. Gamle & tørre eller ikke, så er det ingen slike smådingser som tåler 225 grader i 30 minutter.

19. januar 2010 kl. 23:12  
Anonymous Anonym sa ...

Det har du nok helt rett i! Uansett tror jeg ikke kastanjer er godt. Har kjent lukta av dem på gata i New York, og den har ikke vært god. Erindrer også vagt at jeg har smakt dem -- og at det ikke fristet til gjentakelse. Men det er lenge siden. Smaken min kan ha forandret seg. Dessuten er jeg nå blitt nysgjerrig! Men 30 min på 225 grader... Nei, ingen smådingser tåler det.

20. januar 2010 kl. 21:56  
Anonymous Anonym sa ...

Du har pirret min nysgjerrighet, så nå har jeg søkt på nettet etter roasted chestnuts. Jeg hater å si det, men alle oppskriftene sier 425 grader F (ca 220 grader C) og de skal stekes 30 minutter (noen steder står det 20 - 30). Forøvrig er de "ferskvare", men med lang holdbarhet -- hva nå det vil si. De har kanskje ligget i butikken siden forrige jul. Det er vel ikke så stor omsetning på kastanjer her i landet (eller Sverige...?)

21. januar 2010 kl. 20:48  
Blogger Riskel sa ...

Hmmm... to dager er gått siden det inntrufne, og hele huset lukter fortsatt kremerte kastanjer.

21. januar 2010 kl. 22:06  
Blogger fantasi & fanteri sa ...

Note to self: Hold deg unna kastanjer...

21. januar 2010 kl. 22:24  
Anonymous aase sa ...

Kastanjer er GODT. Tipper dårlige råvarer
i kombinasjon med for lang tid og upålitelig
ovnsvarme. Skar du et ganske stort kors helt igjennom? Neste høst skal jeg by deg på nydelige, italienske kastanjer - lover!

22. januar 2010 kl. 13:58  
Anonymous Anonym sa ...

Tilberedning: Slik renser du kastanjer: Skjær et kryss på den flate siden av hver nøtt med en skarp, spiss kniv. Skåld dem i noen få minutter i kokende vann, sil av. Dra av det harde ytre- og det pelsaktige innerskinnet men de er varme. Kastanjer kan ristes i ovn, i stekepanne eller kokes. Det vanligste er å snitte dem i den spisse enden, bake dem i ovn og servere dem varme med litt smør og salt. De kan også stekes på grill. Ved steking og koking omdannes delvis stivelsen til sukker og smaker da søt nøtt. Kastanjer spise ikke rå. Kastanjene må kokes til de er møre før de flås og pureres. Smaksett med salt og pepper, og spe med litt fløte dersom pureen er for tykk og hard.

Bruksområder: Kastanjepuré er nydelig til vilt og kalkun. Pureen kan eventuelt også blandes ut med viltkraft til kastanjesuppe. Ristede kastanjer er populært som vintergodt i mange land.

20. oktober 2013 kl. 12:19  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden