mandag 27. april 2009

Levende Mann med Spade


Jeg har bodd ved en landsvei i hele mitt liv. Nærmere bestemt fylkesveg 332. En grusvei av den gamle sorten, med bakker, svinger og markblomster i veikanten. Pen, men lumsk. I vårløsinga oppstår huller så store at unger som faller nedi risikerer å ikke komme opp før neste telehiv.
Nylig oppsto et slikt hull nedenfor der jeg bor. Selv i grusvei-sammenheng var dette et stort hull - større enn et et barn i skolepliktig alder.
"Ring fylket!", sa en. FYLKET… hvem? Jeg ringte kommunen. Som ga meg telefonnummeret til et asfaltfirma... som satte meg over til avd.veivedlikehold. Der meddelte en Inga Britt at hun skulle melde saken videre i systemet. Hyggelig dame, men jeg skrudde ikke opp forventningene. Paradoksalt nok er ikke vi grusveifolk bortskjemte med grus.
Men nå hadde i hvert fall jeg gjort mitt. Ble nabogutten borte, hadde jeg prøvd å forhindre at han lå gjemt i en fylkesvei. Mens jeg satt slik og funderte over hvor mye grus koster og når feriepenger kommer osv, hørte jeg en bil. Bort til gluggen for å sjekke... slik vi grusveifolk gjør... og hva får jeg se? En grusbil. Som stopper. Og der - midt foran øynene på meg - tipper den av et halvt lass med grus. Deretter hopper en levende mann med spade ut av førerhytta. Og mindre enn en halv time etter min telefonhenvendelse, er fylkesveg 332 et gedigent hull mindre.
Takk, Inga Britt! Takk, mann med spade! Og takk, kjære FYLKET - jeg skal aldri mer snakke dritt om deg!

Etiketter:

2 Kommentarer:

Blogger Nina sa ...

Jøss - det var raskt "ekspedert". OG - det var et digert hull også. Snakket faktisk akkurat i går om at jeg synes de har vært flinke til å skrape veien i vår. Har sett denne digre vegskrapa flere ganger allerede. I dag kjørte jeg til og med bak en bil som saltet på veg til dyrlegen.

Daisy har sjanglet rundt i et par timer og har nå funnet litt ro i fanget mitt - er pr. i formiddag ikke fertil lenger. Et digert plaster på magen og foreløpig sløv i blikket. Savner glimtet hennes allerede, men det dukker nok opp før man aner igjen ;)

28. april 2009 kl. 17:23  
Blogger Riskel sa ...

He, he - bare vent til Daisypusen har grodd sammen igjen! Men er det noen passende unge hannkatter for henne her, egentlig? Tror de er kastrerte alle sammen.

28. april 2009 kl. 18:32  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden