tirsdag 3. november 2009

Gjenbruk av Halloweenlykt

GRESSKARSYLTETØY:
2 kilo gresskarkjøtt i terninger
2 dl vann til damping
2 kilo sukker
Saften av 2 sitroner
100 gram revet, frisk ingefær
1 pose Certo syltepulver

Slik gjør du:

Damp gresskarterningene med vannet i 15-20 minutter. Rør underveis, så det ikke brenner seg. Ta kjelen av platen. Noen velger nå å helle av vannet - andre ikke. Rør inn sukker, sitronsaft og ingefær. La blandingen stå kjølig natten over.
Neste dag kokes det hele opp. La småputre i 20 - 30 min, til massen er blitt gjennomskinnelig. Ta kjelen av platen og rør inn Certo. Øs syltetøyet på rene glass som tas direkte fra stekeovnen etter å ha stått på 100 grader i minst en halv time (bruk hansker!). Avkjøl glassene opp-ned og lagre dem på et mørkt, kjølig sted. Vent en måneds tid før bruk slik at go`smaken får satt seg.

Etiketter:

1 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa ...

Skjønner det der med damping. Det skal jeg gjøre neste gang. Brukte godt med vann (ulikt meg...) og disse gresskarbitene sugde til seg som tørre svamper, og mosen (jeg skulle jo lage mos) måtte siles og siles og siles. Tipper mya av smaken forsvant ut med alt vannet. Men paien ble jo god likevel!Gleder meg til å smake syltetøyet!

4. november 2009 kl. 15:27  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden