tirsdag 18. august 2009

Natur i Overgangsalder


Der jeg bor i Eidskog, ser jeg flere steder at gråstein er blitt rød. Jeg mailet en sakkyndig person for å få vite grunnen. I dag kom svaret (forkortet): "Rødfargen kan skyldes en alge som heter fiolstein; en grønnalge med rødt pigment som dufter fiol hvis man gnir på steinen. Klimaendringen gjør at fuktigheten i lufta stiger og dermed blir det gode vekstforhold for denne denne typen alge."
Nå må jeg sjekke om dette lukter fiol... så hvis noen skulle dumpe over en middelaldrende kvinne med nesa i en gråstein, er det sannsynligvis meg.

Etiketter:

1 Kommentarer:

Blogger Nina sa ...

Det er i så fall jeg som kan komme til å få øye på dette ;). Da vet jeg. Nå lærte jeg noe nytt i dag også. Fiolstein - en alge.

18. august 2009 kl. 12:05  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden